کاربرد‌‌های راهبند ستونی یا بولارد

کاربرد‌‌های راهبند ستونی یا بولارد
کاربرد‌‌های راهبند ستونی یا بولارد

امروزه امنیت مهم‌ترین اصل در همه جای جهان به حساب می‌آید و همه در تلاش هستند تا امنیت را برای محل زندگی خود فراهم کنند. یکی از مواردی که برای ایجاد امنیت از آن استفاده می‌شود، راهبند ستونی و یا بولارد است. بر هیچ کس پوشیده نیست راهبندهای ستونی و بولاردها نقش بسزایی در تامین امنیت محیط‌های خاص دارند و وظیفه خطیری را در جلوگیری از ورود خودروها به معبرها بر دوش می‌کشند. راهبند ستونی یا بولارد یکی از انواع راهبند‌ها می‌باشد که به آن راهبند ضد تروریستی نیز می‌گویند.

راهبند ستونی یک ستون مستحکم فولادی است که به صورت خودکار و غیر دستی از زمین بالا آمده و از معبر ورودی در برابر تردد غیر مجاز محافظت می‌کند. این نوع راهبند  که به صورت استوانه‌ای شکل است در داخل زمین قرار گرفته و با فشار دادن دکمه ریموت از سطح زمین خارج می‌شود. راهبند بولارد یا ستونی به راحتی شکسته نمی‌شود و در مقابل خودروی سواری مقاوم است. در واقع زمانی که مسائل امنیتی برای ما مهم باشد می‌بایست از راهبند ستونی استفاده کنیم، در غیر این صورت راهبند میله‌ای هم برای آن مکان مناسب است. جنس راهبند بولارد معمولا از نوع فولاد می‌باشد. قیمت این نوع راهبندها به نسبت سایر راهبندهای معمولی بسیار بالا‌تر است و سیستم بسیاری از آن‌ها هیدرولیکی می‌باشد.

 

نصب این نوع راهبند نسبت به بقیه راهبند ها دشوار‌تر است و برای نصب آن به یک حفره ۱٫۵ تا ۲ متری در زیر زمین نیاز داریم. استوانه سیلندر و پمپ هیدرولیک درون یک محفظه قرار گرفته و اطراف آن توسط بتن پر می‌شود. راهبند ستونی ضربه‌ای را با انرژی ۷۰۰ کیلو ژول تحمل می‌کند که این مقدار انرژی برابر انرژی برخورد یک کامیون به وزن تقریبی ۶ تن و با سرعت تقریبی ۷۰ کیلومتر بر ساعت به بولارد است.

 

انواع راهبند ستونی

راهبند ستونی یا بولارد معمولی

راهبند ستونی یا بولارد ضد تروریست

راهبندهای ستونی دارای دو دسته بندی اصلی می‌باشند که راهبندهای دسته اول بیشتر برای محیط‌های مسکونی، اداری و تجاری که از لحاظ امنیتی زیاد مهم نیستند استفاده می‌شوند و راهبندهای دسته دوم برای محیط‌های نظامی و محیط‌هایی که از لحاظ امنیتی بسیار مهم هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

راهبند ستونی هیدرولیک

این گونه از راهبند شامل یک استوانه فولادی است که به کمک یک سیستم محرک خطی به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. در زیر پوسته این استوانه مجموعه پمپ هیدرولیک و سیلندر قرار گرفته که حرکت سیلندر را با پمپاژ روغن امکان پذیر می‌کند. این نوع راهبند به دلیل تعداد تردد بالا ایمنی مناسب، عمر زیاد و هزینه تعمیر و نگهداری مناسب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

راهبند ستونی الکترومکانیک

در راهبند ستونی الکترومکانیک، نیروی لازم برای حرکت این نوع راهبند را یک موتور الکتریکی به استوانه متحرک منتقل می‌کند. این نوع بولارد سیکل کارکرد پایین‌تری نسبت به نوع هیدرولیک داشته و به لحاظ میزان تردد در ساعت مقیاس کمتری نسبت به راهبند‌های هیدرولیکی دارد، هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها بالاست و عمر کمی نسبت به بولارد هیدرولیکی دارد، به همین علت امروزه بیشتر از بولارد هیدرولیکی استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0