تفاوت جک هیدرولیک و الکترومکانیک

تفاوت جک هیدرولیک و الکترومکانیک
تفاوت جک هیدرولیک و الکترومکانیک

جک‌های درب پارکینگ معمولا به دو صورت هیدرولیک و الکترومکانیک تولید می‌شوند که از هر کدام برای شرایط خاصی استفاده می‌شود. هر کدام از این جک‌ها مزایا و معایبی دارند که در ادامه به معرفی هر کدام و تفاوت بین آن‌ها می‌پردازیم:

جک پارکینگ هیدرولیکی

جک هیدرولیک وسیله‌ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می‌شود. این نیرو باعث می‌شود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار آورده و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثلا ماشین) می‌شود. مکانیزم کار جرثقیل نیز به همین صورت است که در عین سادگی‌، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام می‌دهد.

جک‌های هیدرولیکی عموما به منظور استفاده در مجتمع‌های مسکونی و اداری پر تردد استفاده می‌شوند. این نوع جک‌های هیدرولیکی از فشار روغن برای باز و بسته نمودن درب‌های پارکینگ استفاده می‌کنند. از لحاظ ظاهری جک‌های هیدرولیکی تفاوت چندانی با مدل‌های الکترومکانیکی ندارند اما قیمت این نوع جک‌های درب اتوماتیک پارکینگ بسیار بالاتر از مدل‌های الکترومکانیکی می‌باشد. در درب‌های هیدرولیکی برای امنیت بیشتر و جفت شدن لنگه‌ها بر روی هم از قفل برقی استفاده می‌شود.

یک برتری منحصر به فرد جک پارکینگ هیدرولیک آن است که در شهرهای سردسیری که جک‌های دیگر برای کارکرد مناسب مشکل دارند این جک که از روغن استفاده می‌کند بدون هیچ تغییر در عملکرد به کار خود ادامه می‌دهد.

 

جک پارکینگ الکترومکانیک

این نوع جک‌ها در مجمتع‌های مسکونی و اداری با تعداد واحد‌های کمتر از ۵۰ واحد بسیار پراستفاده می‌باشند. با توجه به درخواست زیاد برای این نوع جک‌ها، شرکت‌های داخلی نیز اقدام به تولید این گونه جک‌ها می‌کنند تا در این زمینه رقیبی برای سایر برندهای مطرح خارجی باشند. این جک پارکینگی به وسیله چرخ دنده و گیربکس صورت می‌گیرد و به طور واضح مکانیزم عملکرد این محصولات بر اساس مکانیک و برق می‌باشد. جک درب پارکینگ الکترومکانیکی از نظر ولتاژ به دو نوع ۲۴ و ۲۲۰ ولت تقسیم می‌شود.

 

جک‌های درب پارکینگ الکترو‌مکانیک، همان سیستم گیربکس مکانیکی است که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می‌کند. مکانیزم حرکت این جک‌ها رتور و چرخ دنده می‌باشد. رتور که داخل استاتور قرار دارد با خاصیت مغناطیسی حرکت می‌کند و چرخ دنده را می‌چرخاند‌. چرخ دنده نیز که به شفت گیربکس متصل است حرکت چرخشی را به میل ماردان منتقل کرده و آن را می‌چرخاند. میل ماردان هم مانند یک پیچ بزرگ عمل کرده و مهره ماردان را که آن هم مانند یک مهره بزرگ ولی ثابت و بدون چرخش است را به جلو و عقب می راند‌. شفت استیل جک نیز که متصل به مهره ماردان است، با عقب و جلو رفتن مهره ماردان روی ماردان حرکت کرده و درب را باز و بسته می‌کند.

 

جک‌های پارکینگ اتوماتیک الکترو‌مکانیکی قدرت مناسب و خوبی دارند و قیمت آن‌ها نیز در مقایسه با جک هیدرولیک پایین‌تر و به صرفه‌تر هستند و بیشتر نیز استفاده می‌شوند. اما نقطه ضعف این جک‌ها استفاده در منطق سرد سیر است ( کم‌تر از دمای 10- درجه ) که عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند و مهم‌ترین دلیل آن هم سفت شدن گیریس داخل گیربکس و روی میل ماردان می‌باشد که حرکت چرخ دنده و مهره ماردان را کند کرده و باعث می‌شود درب کامل باز و بسته نشود. در دمای بسیار بالا هم اگر تردد زیاد باشد باعث داغ کردن و متوقف شدن جک می‌شود، تا دوباره بعد از مدتی خنک شود و به کار بیفتد.

 

یکی از ویژگی‌های خوب این درب‌ها، جدا بودن بخش مکانیکی از الکترونیکی آن است اما استهلاک این سیستم نسبت به سیستم هیدرولیکی بیشتر بوده و در نتیجه آسیب پذیرتر می باشد و زودتر باید تعمیر شود.

 

 

 

 

 

 

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 0